YOGA KURSER

Sommaryoga i Ransvik

Tisdagar kl. 08:20 – 09:30 under juli och augusti månad, beroende på väder.

Kostnad 100 :- per tillfälle.

Drop in! Medtag matta.

Vid intresse meddela mig ditt mobilnummer via e-post: pernilla@savonhudspa.se så lägger jag till dig till min SMS lista.

På måndag eftermiddag inför varje tillfälle meddelar jag via SMS om yogan blir av beroende på väder.

Yoga

ALL YOGA INSTÄLLD pga Covid-19

Gäller fram till våren eller när läget förbättras markant.

Lönhults Gård

Lusthuset Charlottenborg

Hathayoga – Yin Yoga – Medicinsk yoga – Andning & Meditation

Olika yogaformer varje gång i ett rullande schema, se google kalender längre ned på sidan. Vad de olika yogaformerna innebär står beskrivet nedan. Du väljer själv vilka dagar och tillfällen du vill gå. Deltagande måste föranmälas på sms till 070 766 48 71 dagen innan pga av begränsat antal platser. Uppehåll under sommar, lov och helgdagar och i samband med dessa. Kolla in schemat nedan. Du kan när som helst starta och hoppa in. Det finns 5-kort och 10-kort. Pga covid-19 ansvarar du själv för att hålla koll på de gånger som du går och stryker själv på ditt yogakort efter hand.

Yoga är för alla! Njut och unna dig själv en paus i vardagen, investera i livskvalitet och styrka. Det är du värd!

Tisdagar kl. 18.00 – 19.15

Lördagar kl. 8.30 – 9.45)

Välkommen!

Pernilla Gislev

” klockan är strax före sex på kvällen. Du parkerar din bil och stiger ur.- Tag ett djupt andetag. Känn stillhet, tystnad och den friska luften. Gruset som knastrar under fötterna, grus som övergår i mjukt gräs. En lugn kort promenad till ett vackert vitt lusthus med gnistrande fönster, fyllt av levande ljus längs fönstren. Du öppnar dörren och möts av en härlig doft, vackert golv och bjälkar i taket. Vacker låg musik hörs i bakgrunden. Runt omkring dig möter dig vänliga leenden. Du rullar sakta ut din yogamatta och lägger dig ned. Du slappnar av, släpper all stress, allt annat är långt borta. Det enda som är viktigt är du själv, ditt andetag och din kropp. Här och nu. Tag ett djupt andetag in genom näsan och andas sakta ut…..”

Välkommen på min yoga!

Covid -19

Vi kommer att hålla 2 meters avstånd mellan oss för att vara försiktiga. Det finns handsprit vid ingången, använd gärna både före och efter klass.

Mattorna är utplacerade utav mig i förväg så att ingen skall komma för nära. Om du vill använder du den utrullade mattan eller lägger din egen matta ovanpå (de utrullade mattorna är ganska tunna, så det kan vara skönt att lägga din egen ovanpå). Torka gärna av den lånade mattan med våtservetter som ligger utplacerade vid varje plats.

Klasserna blir små, vi kommer troligen att vara mellan 6-8 personer. Lokalen kommer att vara nyvädrad och vi kommer även att ha 2 fönster på glänt för genomdrag i lokalen oavsett väder. Om någon av er inte känner sig bra måste man avstå, exempelvis hosta går ju inte.

Eftersom det är begränsat antal platser måste man föranmäla sig dagen innan på sms till 070 766 48 71, naturligtvis kan du avboka samma dag, gärna så tidigt som möjligt så att jag i så fall kan erbjuda din plats till någon annan. Skulle det bli fullt kommer jag att se till att platserna blir rättvist fördelade. Tillsammans måste vi vara extra försiktiga!

Hathayoga

Hathayoga bygger på en flera tusen år gammal filosofi från Indien. Hathayoga är en av de mest kända formerna av yoga, där man försöker skapa en balans i kroppens olika energisystem för att uppnå fysisk och psykisk hälsa och utveckling. Metoderna som används är olika kroppsställningar, andningskontroll, koncentrationsövningar och avslappning.

Ordet yoga betyder förening. Hathayoga är en förening mellan kropp, själ och sinne men också en balans mellan aktivitet och vila. Yogan består av en serie olika asanas/övningar som bidrar till att sträcka ut och gå igenom hela kroppen. Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Vi utövar yogan liggande, sittande och stående.

Genom att träna kroppen vill man i Hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande. Man behöver inte vara stark eller vig för att utöva den här typen av yoga på det viset som jag lagt upp mina yogapass. Passar bra även för dig som är nybörjare!

Yin Yoga

Yin Yoga är en långsam yogastil med asanas/övningar som hålls under längre perioder – för nybörjare kan det sträcka sig från 45 sekunder till två minuter; mer avancerade utövare kan stanna i en asana/övning i fem minuter eller mer. Längden på övningarna beror även på hur utmanade en övning är.

Yogaformen ger liknande effekt som akupuntur. Genom att göra vissa övningar kommer man åt akupunkturpunkter i kroppen. Det här bidrar till att öka flödet till dessa punkter samt lösa de blockeringar och värk som kan finnas.

Yin Yoga applicerar måttlig stress på kroppens bindväv – senor, fascia och ligament – men målet är även att öka cirkulationen i lederna och förbättra flexibiliteten. Bindväven håller samman musklerna i kroppen. Med åren och med mycket monotona rörelser kan bindväven stelna till. Man har funnit att en del värk t.ex knä- rygg-eller nackont kan orsakas av en stel bindväv. Genom yin yoga kan man reparera och skapa en mjukare bindväv. Man kan på så sätt även minimera värk.

Yin yoga är ett mer meditativt förhållningssätt till yoga, dess mål är även medvetenhet om den inre tystnaden och att vara närvarande i nuet. Yin yoga är en typ av yoga som uppskattas av väldigt många och passar bra för alla. Tag gärna med dig 2 filtar, varma sockar och kofta eftersom man kan blir lite frusen när man ligger stilla under längre perioder.

Medicinsk Yoga

Mjuka och långsamma rörelser som är inriktade på avslappning och bra för dig som har hög stressnivå. Du behöver inte vara det minsta vig. Vi sitter eller ligger ned under passet. Du avgör själv vad som känns bra och behöver inte göra alla övingarna, kanske vill du bara komma för att gå ned i varv.
Övningarna kombineras med vila, meditation och andning.
Effekterna är minskade stresshormoner, bättre sömn, ett lugnare och tryggare sinne, till viss del ökad rörlighet samt en möjlighet till återhämtning. A

Meditation

Meditation är ett sammanfattande begrepp som innebär metoder för kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration på något föremål eller en särskild tanke. Det kan även vara ett ord man uttalar tyst, ett så kallat mantra eller en punkt att iaktta, sin egen andning, uppmärksamheten på ljud som finns runtomkring, fokus på den egna kroppen som en helhet. Man sitter vanligen men kan även ligga ner. Syftet är att stilla sitt sinne, det vill säga de tankar som mer eller mindre automatiskt ”invaderar” vår hjärna och upptar oss. Meditation ökar det allmänna välbefinnandet, minskar stresskänslor samt påverkar blodtrycket positivt. På senare år har man studerat resultat av meditation med vetenskapliga metoder och modern teknik och funnit att meditation har en mycket god inverkan på en lång rad stressrelaterade besvär.

Andning – Pranayama

Metoden syftar till att reglera kroppens flöden av prana (livsenergi). Enligt yogan kan man genom att styra andningen upprätta balans i kroppen. Vi lär oss olika andningstekniker. Hitta andningen och försöka lära oss en mer korrekt andning som man sedan kan få stor användning av sin vardag.

”Att yoga med Pernilla har hjälpt mig att hitta mitt inre lugn. Med sin mjuka vänliga röst skapar Pernilla en skön stämning. Jag har blivit medveten om att andningen är viktig för att kunna slappna av i hela kroppen. Något som jag har nytta av dagligen i mitt jobb. Att yoga med Pernilla är att må bra!”
Katarina L

Eftersom jag är intresserad av yoga, välbefinnande, kropp och hälsa så är jag sedan 2017 färdigutbildad yogalärare i Hathayoga. Min utbildning var omfattande och sträckte sig under en lång period. Jag fick även studera och lära mig om Yin yoga, Yinyasa, Medicinsk yoga, Restorative yoga, Hormonyoga, Graviditets- och barnyoga.

Skönhet är ett helhetskoncept anser jag. Skönhet kommer även från insidan. Yogan hjälper dig att slappna av och släppa stress. Övningarna hjälper dig att få en fin hållning och motverkar en allt stelare kropp.

Du finner balans, upptäcker din egen andning och lär dig olika sätt meditera på. Man måste inte vara vig för att utöva yoga.

Har du några frågor är du varmt välkommen att höra av dig.

Pernilla Gislev

Kostnad;

Klippkort 5 gånger 900 kr. Gäller 6 månader från första träningstillfället.

Klippkort 10 gånger 1700 kr. Gäller 12 månader från första träningstillfället.

Prova på (max en gång per termin i mån av plats) 100 kr.

Yogaresor 2019

Yogaresa Provence 2019

BESTÄLL KORT

Förnamn:*
Adress:*
E-post:*

Klippkort 5 gånger - 900 krKlippkort 10 gånger - 1700 kr

Eventuellt meddelande:

* Obligatoriska fält

Betalning;

5 kort 900 kr. Gäller 6 månader från utskriftsdatum.

10 kort 1700 kr. Gäller 12 månader från utskritsdatum.

Om du vill kan du hämta och betala ditt kort på SAVON eller så tar jag med ditt kort vid första tillfället. Du kan betala med swish 123 082 1967, euronäs, kontanter eller kort (kortbetalning endast på SAVON). Kvitto får du i samband med ditt köp.

PLATS

Lönhults Gård

Adress: Lönhultsvägen 296-10, 263 94 Mjöhult

Medtag

Egen yoga matta, 1 – 2 klossar och en filt.

Klädsel

Sköna och bekväma kläder, kanske även en kofta.

SCHEMA

Använd pilarna för att se de olika månaderna framöver.

Har du svårt att se kalendern i din mobil? vrid mobilen till liggande skärm.

Tips: Du kan prenumerera på min Yoga kalender genom att klicka på ”+ Google Calender” längst ned till höger på kalender.

OMDÖMEN

”Att yoga med Pernilla har hjälpt mig att hitta mitt inre lugn. Med sin mjuka vänliga röst skapar Pernilla en skön stämning. Jag har blivit medveten om att andningen är viktig för att kunna slappna av i hela kroppen. Något som jag har nytta av dagligen i mitt jobb. Att yoga med Pernilla är att må bra!”
Katarina L

”Att gå på Pernillas yoga är som balsam för själen! Innan kunde jag inte tänka tanken på att sitta stilla och titta rakt ut och bara andas, men nu gör det mig hel! Hennes övningar samt andningsworkshop gör att man får koll på andningen och rörelserna. En mysig lokal, Pernillas piff och hennes lugna och bekväma röst gör att det är ett nöje att gå dit. Någon sa till mig att de inte kan gå på yoga för att de är så stela, då sa jag att det är just det som är grejen. Jag var stel men har blivit mycket mjukare och smidigare tack vare yogan. Rekommenderas varmt!!”
Sandie

”Med behaglig röst lotsar Pernilla oss genom andning, rörelser, avslappning och meditation. Kan varmt rekommendera Pernillas yoga. Gör gott för kropp och själ. Ger verktyg att använda när vardagsstressen kryper på”.
Judith

”Jag är fantastiskt nöjd och blir alltid laddad med ny energi när Pernilla med sin mjuka röst leder gruppen genom ett väl balanserat pass som kombinerar smidiga Hatha-Yoga övningar, andningsteknik & meditation. Detta är en yogakurs som jag varmt kan rekommendera!”
Karin F.

”Yoga känns välgörande! Det gör gott för både kropp och sinne. Alla stela leder blir uppmjukade och man känner sig skön i kroppen efter ett yogapass. Dessutom försvinner stress och man får en mental ro, ett välbefinnande, som håller i sig hela helgen. Pernillas behagliga person och omtanke om deltagarna betyder mycket för trivseln. Hon är också noga med att man ska lyssna på sin kropp och låta den bestämma gränserna. Hennes egen glädje för yoga smittar av sig på oss deltagare.
Kort sagt man har det bra med sig själv efter yoga!”
Gun

RESOR

Yogaresor 2019

Yogaresa Provence 2019