YOGA KURSER

Mala

Sommaryoga i Ransvik

Tisdagar kl. 08:20 – 09:30 under juli och augusti månad, beroende på väder.

Kostnad 100 :- per tillfälle.

Drop in! Medtag matta.

Vid intresse meddela mig ditt mobilnummer via e-post: pernilla@savonhudspa.se så lägger jag till dig till min SMS lista.

På måndag eftermiddag inför varje tillfälle meddelar jag via SMS om yogan blir av beroende på väder.

Yoga på Nia

Hathayoga – Yin yoga – Vinyasa yoga flow – Meditation & andningsyoga

Prova alla olika yogaformerna som jag erbjuder eller hitta dina favoriter, olika yoga ”varje” lördag mellan 8.25-9.45

Nu är vi i den stora salen på Nia! Du behöver inte föranmäla dig före ditt pass utan det är drop in som gäller.

Här får du möjlighet att stressa ned och återkoppla till dig själv i en mysig miljö. Yoga för alla!

Unna dig ett härligt avbrott i vardagen och investera i din egen hälsa!

Du kan hoppa på när som helst under året.

Klippkort 5 eller 10 gånger alt. fördelaktigt årskort (med undantag  sommar- och helgdagar, se schema längst ned på sidan)

Hathayoga

Hathayoga bygger på en flera tusen år gammal filosofi från Indien. Hathayoga är en av de mest kända formerna av yoga, där man försöker skapa en balans i kroppens olika energisystem för att uppnå fysisk och psykisk hälsa och utveckling. Metoderna som används är olika kroppsställningar, andningskontroll, koncentrationsövningar och avslappning.
Ordet yoga betyder förening. Hathayoga är en förening mellan kropp, själ och sinne men också en balans mellan aktivitet och vila. Yogan består av en serie olika asanas/övningar som bidrar till att sträcka ut och gå igenom hela kroppen. Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Vi utövar yogan liggande, sittande och stående.
Genom att träna kroppen vill man i Hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande. Man behöver inte vara stark eller vig för att utöva den här typen av yoga på det viset som jag lagt upp mina yogapass. Passar bra även för dig som är nybörjare!

Yin Yoga

Yin Yoga är en långsam yogastil med asanas/övningar som hålls under längre perioder – för nybörjare kan det sträcka sig från 45 sekunder till två minuter; mer avancerade utövare kan stanna i en asana/övning i fem minuter eller mer. Längden på övningarna beror även på hur utmanade en övning är.
Yogaformen härstammar från Kina och man kan få liknande effekt som med akupuntur. Genom att göra vissa övningar kommer man åt vissa akupunkturpunkter i kroppen. Det här bidrar till att öka flödet till dessa punkter och lösa de blockeringar och värk som kan finnas.
Yin Yoga applicerar måttlig stress på kroppens bindväv – senor, fascia och ligament – men målet är även att öka cirkulationen i lederna och förbättra flexibiliteten. Bindväven håller samman musklerna i kroppen. Med åren och med mycket monotona rörelser kan bindväven stelna till. Man har funnit att en del värk t.ex knä- rygg-eller nackont kan orsakas av en stel bindväv. Genom yinyoga kan man reparera och skapa en mjukare bindväv och kan på så sätt även minimera värk.
Yin yoga är ett mer meditativt förhållningssätt till yoga, dess mål är även medvetenhet om den inre tystnaden och att vara närvarande i nuet. Yin yoga är en typ av yoga som uppskattas av väldigt många och passar bra för alla. Tag gärna med dig 2 filtar, varma sockar och kofta eftersom man kan blir lite frusen när man ligger stilla under lite längre perioder.

Vinyasa yoga flow

Vinyasa betyder “breath-synchronized movement” eller andningssynkroniserad rörelse. Den här yogaklassen är lite mer utmanande för både styrka och rörlighet, där andning och rörelser är sammanlänkade i ett dynamisk flöde som skapar värme i kroppen. Det är en serie av övningar som upprepas efter varandra i ett flöde. Passar bra för dig som vill få känna att du arbetat ordentligt med kroppen och kanske även känner till lite av de grundläggande yogaövningarna sedan tidigare.

Meditation

Meditation är ett sammanfattande begrepp som innebär metoder för kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration på något föremål eller en särskild tanke. Det kan även vara ett ord man uttalar tyst, ett så kallat mantra eller en punkt att iaktta, sin egen andning, uppmärksamheten på ljud som finns runtomkring, fokus på den egna kroppen som en helhet. Man sitter vanligen men kan även ligga ner. Syftet är att stilla sitt sinne, det vill säga de tankar som mer eller mindre automatiskt ”invaderar” vår hjärna och upptar oss. Meditation ökar det allmänna välbefinnandet, minskar stresskänslor samt påverkar blodtrycket positivt. På senare år har man studerat resultat av meditation med vetenskapliga metoder och modern teknik och funnit att meditation har en mycket god inverkan på en lång rad stressrelaterade besvär.

Andning – Pranayama

Metoden syftar till att reglera kroppens flöden av prana (livsenergi). Enligt yogan kan man genom att styra andningen upprätta balans i kroppen. Vi lär oss olika andningstekniker. Hitta andningen och försöka lära oss en mer korrekt andning som man sedan kan få stor användning av sin vardag.

”Att yoga med Pernilla har hjälpt mig att hitta mitt inre lugn. Med sin mjuka vänliga röst skapar Pernilla en skön stämning. Jag har blivit medveten om att andningen är viktig för att kunna slappna av i hela kroppen. Något som jag har nytta av dagligen i mitt jobb. Att yoga med Pernilla är att må bra!”
Katarina L

Eftersom jag är intresserad av yoga, välbefinnande, kropp och hälsa så är jag sedan 2017 färdigutbildad yogalärare i Hathayoga. Min utbildning var omfattande och sträckte sig under en lång period. Jag fick även studera och lära mig om Yin yoga, Yinyasa, Medicinsk yoga, Restorative yoga, Hormonyoga, Graviditets- och barnyoga.

Skönhet är ett helhetskoncept anser jag. Skönhet kommer även från insidan. Yogan hjälper dig att slappna av och släppa stress. Övningarna hjälper dig att få en fin hållning och motverkar en allt stelare kropp.

Du finner balans, upptäcker din egen andning och lär dig olika sätt meditera på. Man måste inte vara vig för att utöva yoga.

Har du några frågor är du varmt välkommen att höra av dig.

Pernilla Gislev

Kostnad;

Klippkort 5 gånger 900 kr. Gäller 6 månader från första träningstillfället.

Klippkort 10 gånger 1700 kr. Gäller 12 månader från första träningstillfället.

Årskort 3000 kr. Gäller 12 månader från första träningstillfället. Det är ca 31 tillfällen på ett år (uppehåll sommar, helgdagar och ett fåtal andra tillfällen, se kalender nedan).

Du som köpt klippkort eller årskort får gärna ta med en gäst vid ett tillfälle utan kostnad. Din gäst behöver inte föranmälas.

Prova på (max en gång per termin) 100 kr.

Yogaresor 2019

Yogaresa Provence 2019

BESTÄLL KORT

Betalning;

5 kort 900 kr. Gäller 6 månader från utskriftsdatum.

10 kort 1700 kr. Gäller 12 månader från utskritsdatum.

Årskort 3000 kr. Gäller 12 månader från utskriftsdatum (uppehåll sommar, helgdagar och ett fåtal andra tillfällen, se kalender nedan)

Kom gärna in på SAVON för att betala och hämta ditt kort. Du kan betala med kort, swish, euronäs eller kontanter. Kvitto mailar jag till dig.

Om du har svårt att hinna komma förbi på SAVON så meddela mig så förbereder jag ett kort till dig och tar med vid ditt första yogatillfälle. Jag kan ta emot alla betalningssätt utom kortbetalning.

Beställ kort nedan så skickar jag kortet samt kvitto så fort jag har fått in din betalning.

Du kan antingen betala med SWISH, 123 082 1967 eller via bankgiro 373-8960 (Aspira HB).

Förnamn:*
Adress:*
E-post:*

Klippkort 5 gånger - 900 krKlippkort 10 gånger - 1700 krÅrskort - 3000 kr

När vill du träna första gången:

Eventuellt meddelande:

* Obligatoriska fält

Du kan givetvis också komma in på SAVON för att betala och hämta ditt kort. Du kan betala med kort, swish, euronäs eller kontanter.

PLATS

NIA studio i Höganäs

Adress: Verkstadsgatan 2B, Höganäs

Medtag

Egen yoga matta, 2 klossar och fleece filt. (Det finns även som man kan låna).

Klädsel

Sköna och bekväma kläder, kanske även en kofta.

SCHEMA

Använd pilarna för att se de olika månaderna framöver

Tips: Du kan prenumerera på min Yoga kalender genom att klicka på ”+ Google Calender” längst ned till höger på kalender.

Om inget annat anges så är det på lördagar.

21/9 08:30 Hathayoga

28/9 08:30 Yin Yoga

OMDÖMEN

”Att yoga med Pernilla har hjälpt mig att hitta mitt inre lugn. Med sin mjuka vänliga röst skapar Pernilla en skön stämning. Jag har blivit medveten om att andningen är viktig för att kunna slappna av i hela kroppen. Något som jag har nytta av dagligen i mitt jobb. Att yoga med Pernilla är att må bra!”
Katarina L

”Att gå på Pernillas yoga är som balsam för själen! Innan kunde jag inte tänka tanken på att sitta stilla och titta rakt ut och bara andas, men nu gör det mig hel! Hennes övningar samt andningsworkshop gör att man får koll på andningen och rörelserna. En mysig lokal, Pernillas piff och hennes lugna och bekväma röst gör att det är ett nöje att gå dit. Någon sa till mig att de inte kan gå på yoga för att de är så stela, då sa jag att det är just det som är grejen. Jag var stel men har blivit mycket mjukare och smidigare tack vare yogan. Rekommenderas varmt!!”
Sandie

”Med behaglig röst lotsar Pernilla oss genom andning, rörelser, avslappning och meditation. Kan varmt rekommendera Pernillas yoga. Gör gott för kropp och själ. Ger verktyg att använda när vardagsstressen kryper på”.
Judith

”Jag är fantastiskt nöjd och blir alltid laddad med ny energi när Pernilla med sin mjuka röst leder gruppen genom ett väl balanserat pass som kombinerar smidiga Hatha-Yoga övningar, andningsteknik & meditation. Detta är en yogakurs som jag varmt kan rekommendera!”
Karin F.

”Yoga känns välgörande! Det gör gott för både kropp och sinne. Alla stela leder blir uppmjukade och man känner sig skön i kroppen efter ett yogapass. Dessutom försvinner stress och man får en mental ro, ett välbefinnande, som håller i sig hela helgen. Pernillas behagliga person och omtanke om deltagarna betyder mycket för trivseln. Hon är också noga med att man ska lyssna på sin kropp och låta den bestämma gränserna. Hennes egen glädje för yoga smittar av sig på oss deltagare.
Kort sagt man har det bra med sig själv efter yoga!”
Gun

RESOR

Yogaresor 2019

Yogaresa Provence 2019